Carrot stretches, zin of onzin?

Carrot stretches_passive stretchEen onderwerp dat nog wel eens wat discussie oproept, en duidelijke voor- en tegenstanders heeft, zijn stretchoefeningen. Zijn deze nou goed voor je paard of eigenlijk toch niet?
De zogenaamde “carrot stretches” zijn waarschijnlijk de meest bekende stretchoefeningen. Je vraagt je paard zich te rekken en te strekken door hem iets lekkers voor te houden, waarvoor hij wel even wat moeite moet doen.
Daarnaast kun je ook manueel je paard stretchen, door bijvoorbeeld een been op te tillen en dit mee naar voren of achteren te nemen tot zover het paard kan.

Als je bovenstaande twee zinnen goed leest, merk je waarschijnlijk op dat er een essentieel verschil zit tussen beide.
Bij de carrot stretches VRAAG je je paard zich te stretchen. Bij de tweede optie BEPAAL jij hoe en tot hoever het paard zich moet rekken.

Doel van stretchoefeningen voor je paard

Een belangrijke vraag is waarom doe je stretchoefeningen met je paard? Wat wil je ermee bereiken? Doe je ze omdat iedereen ze doet? Of doe je ze met een bepaalde reden en zijn ze afgestemd op de situatie van jouw paard?

Wat gebeurt er überhaupt in het lichaam van het paard als je stretchoefeningen met hem doet?

Manuele stretches

Op het moment dat jij manueel de stretches uitvoert, is het belangrijk dat je weet wat je doet en waarom je ze doet! Je maakt de beweging en daarmee zet je gericht rek op een spier(groep). Dit kan heel effectief zijn om het paard na een blessure of bij zijn lichamelijk welzijn te ondersteunen.

Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om dit soort stretches te doen NA de training. De spieren zijn dan warm en dan is het ’t meest eerlijk om te rekken en te strekken.
Ditzelfde geldt ook voor onszelf. Voor een hardlooptraining ben je koud en nog een beetje stijf. Heel veel (te ver) strekken is dan helemaal niet prettig en ook niet effectief. Ben je lekker warm gelopen en bezig met je cooling down, dan is het wel fijn om de spieren, die je flink hebt aangesproken, te rekken en te strekken. Hierbij is het overigens zinvol zo’n stretch zo’n 8 tot 10 seconden aan te houden.

Van carrot stretches naar sterkere spieren

Carrot stretches_paard core stabilityHoewel het woord “stretch” in de titel zit, kun je naar carrot stretches op twee manieren kijken.
Je vraagt het paard zich te buigen door hem iets lekkers voor te houden. Daarvoor zal het paard één kant van zijn lichaam moeten rekken.
…en je voelt hem al aankomen…aan de andere kant zal het paard zijn spieren moeten aanspannen, anders komt hij nooit bij dat lekkers.
Dit is interessant! En maakt ook direct duidelijk hoe carrot stretches een positief effect kunnen hebben op de ontwikkeling en het versterken van de spieren van het paard.

De Amerikaanse Dr. Hilary Clayton is dierenarts, onderzoeker en paardenvrouw. De afgelopen 40 jaar heeft ze veel onderzoek verricht op het gebied van biomechanica en conditioneringsprogramma’s voor paarden. In het artikel “Top 5 stretches for healthy horses | pdf” legt ze een aantal carrot stretches uit, waarmee je zelf je paard goed kunt ondersteunen.
Natuurlijk is niet alleen waar je het paard naar toe vraagt te buigen van belang, ook de manier waarop. Doe dit rustig, ga niet voorbij aan de natuurlijke grens van het paard en – als het even kan – probeer het paard even in die gebogen positie te laten blijven voordat je hem beloont en hij zich weer recht maakt.

Carrot stretches om “core stability” van je paard te verbeteren

Tijdens de carrot stretches staat het paard stil, de spieren die zodoende door de carrot stretches worden aangesproken, zijn dus niet de bewegings- maar de houdingsspieren, ook wel de stabiliteitsspieren of core spieren genoemd.

“Core” is simpel gezegd het hele lichaam minus de benen. “Core” kun je ook interpreteren als “kern”. In dit geval gaat het dan om het “midden” – de romp – van het paardenlichaam en niet alleen om de kleine (kern)spiertjes die direct om de wervelkolom liggen.
Doe je oefeningen om het paard zijn core te versterken, dan train je naast de kleine spiertjes die zorgen voor stabiliteit van de wervelkolom ook bijvoorbeeld het middenrif, de verschillende buik- en rugspieren en een aantal spieren rondom het bekken. Ook dit is voor het paard niet anders dan voor onszelf.

“Stability” gaat over de mate waarin het lichaam in staat is te reageren op een situatie waarbij verstoring van de balans plaatsvindt. Zijn de stabiliteits- oftewel corespieren goed getraind, dan zal de balans beter zijn.

Voordat nu misschien de indruk ontstaat dat de houdingsspieren los staan van de bewegingsspieren, dat is natuurlijk niet zo. Ook bij beweging zijn de houdingsspieren essentieel en actief betrokken.

Is jouw paard soepel?

Merk je verschil in soeplesse tussen links en rechts bij je paard? Vindt hij de ene kant makkelijker dan de andere om dat lekkers uit je hand te pakken? Dan blokkeert hem mogelijk toch iets in zijn lichaam. Oftewel, de kans is reëel dat jouw paard (nog) beter kan. Dan help ik jullie graag! Je bereikt me via het contactformulier, telefoon, sms, WhatsApp en messenger:
T: 06-20 190 913
E: info@masjafick.nl
Facebook

Geplaatst in Klachten & Gezondheid en getagd met , .